شهر چالوس کجاست؟ 📍| معرفی کامل ✅| اقلیم | سوغات | جاهای دیدنی |عکس

30 مرداد 1403
0 دیدگاه
جاده پاییزی شهر چالوس در کنار کوه های پاییزی 49859476849

آیا می دانید شهر چالوس کجاست؟ جاهای دیدنی معروف این شهر را می شناسید؟

چالوس، شهری در مازندران، با طبیعت بی‌نظیر و تاریخی غنی، در میان دریای خزر و کوه‌های البرز قرار دارد. این شهر که مقصد نهایی جاده چالوس است، دارای سواحل، جنگل‌ها و بناهای تاریخی است که از دوران قاجار و پهلوی به‌جا مانده‌اند. چالوس با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی‌اش، همواره مورد توجه گردشگران و پادشاهان بوده است. ناگفته نماند شهر چالوس در فاصله 8 کیلومتری (11 دقیقه) دریا قرار دارد برای اطلاعات بیشتر از این شهر دیدنی همراه ما باشید…


🌏 چالوس کجاست؟

چالوس در غرب استان مازندران واقع شده است. این شهرستان از شمال به دریای خزر و از جنوب به رشته‌ کوه‌ های البرز می‌رسد. همچنین، از غرب به تنکابن و از شرق به نوشهر متصل است.

این شهر در فاصله حدود 17 کیلومتری شهر نمک آبرود ، 13 کیلومتری شهر نوشهر و حدود 26 کیلومتری شهر سلمان شهر قرار دارد به عنوان یکی از جاهای دیدنی شهر نمک آبرود محسوب می شود. این شهر بعد از نوشهر و شهر هچیرود است.

🚗 مسیر دسترسی به چالوس:

برای رسیدن به چالوس، کافی است از جاده معروف چالوس به سمت دریا حرکت کنید این جاده زیبا، شما را مستقیماً به مقصد، یعنی شهرستان چالوس، خواهد رساند.

همچنین برای سفر به چالوس، چند گزینه در اختیار دارید:

  1. هوایی: از تهران به فرودگاه نوشهر بروید و سپس با تاکسی یا اتوبوس به چالوس برسید.
  2. ریلی: قطار شما را تا ایستگاه قائم‌شهر می‌برد و از آنجا با تاکسی به چالوس خواهید رسید.
  3. جاده‌ ای: با خودروی شخصی از جاده چالوس عبور کنید و از زیبایی‌های مسیر لذت ببرید.
  4. اتوبوس: از ترمینال‌ها، اتوبوس مستقیم به چالوس بروید.
آدرس دقیق شهر چالوس روی نقشه 548584953
برای دستیابی به آدرس دقیق شهر چالوس روی نقشه کلیک کنید.

📝 تاریخچه چالوس

چالوس یکی از شهرهای تاریخی و زیبا در استان مازندران است. این شهر که در گذشته به‌عنوان یکی از آبادی‌های طبرستان شناخته می‌شد، دوران‌های پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است. چالوس در دوران خلفای عباسی تحت سلطه قرار گرفت و در حملات امیر تیمور به‌طور کامل تخریب شد.

اما از اوایل دهه ۱۳۱۰، با تلاش دولت وقت، حیات شهری در چالوس دوباره آغاز شد و امروزه به یک شهر گردشگری مهم تبدیل شده است. این شهر در گذشته با نام‌های سالوس یا شالوس شناخته می‌شد و نام فعلی آن به‌دلیل قرار گرفتن در منطقه جلگه‌ای سواحل دریای خزر، از واژه‌های محلی به معنای “چاله است” گرفته شده است.

جاده آسفالت شده در کنار صخره های بلند قامت و پوشش گیاهی سرسبز شهر چالوس 4895784957948


👨🏻‍🌾 اقتصاد چالوس

چالوس به‌دلیل موقعیت ساحلی‌اش، همواره به‌عنوان یک منطقه خوش‌نشین و گردشگری مورد توجه بوده است. این شهرستان با داشتن ساحل زیبا، جاده‌های جنگلی، اقامتگاه‌ها و ویلاهای مجهز، و شهرک توریستی نمک‌آبرود، از نظر جذب گردشگر جایگاه ویژه‌ای دارد. علاوه بر گردشگری، کشاورزی، دامداری، باغداری، و گلخانه‌داری نیز از دیگر منابع درآمدی مردم چالوس هستند. محصولات لبنی، برنج، مرکبات، و گل و گیاه از مهم‌ترین تولیدات این منطقه به‌شمار می‌روند.


👩‍👩‍👧‍👧 جمعیت چالوس 1395

بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵، جمعیت شهرستان چالوس ۱۱۶,۵۴۲ نفر بوده و شامل ۳۹,۱۰۵ خانوار می‌شود. این شهرستان از دو بخش مرکزی و مرزن‌ آباد تشکیل شده و چهار دهستان و سه شهر تابعه به نام‌های چالوس، شهر مرزن‌ آباد و هچیرود دارد.


⛈️ آب و هوای چالوس

آب و هوای چالوس معتدل و مرطوب است در نزدیکی دریا، هوا در فصل گرم شرجی می‌شود، اما در ارتفاعات البرز، روستاهایی با هوای مطبوع حتی در تابستان نیز وجود دارند. پاییز و زمستان چالوس به دلیل نزدیکی به کوهستان سرد و پربارش است.

دشت ها و تپه های سرسبز در زیر آسمان ابری شهر چالوس 8458468464


🎉 فرهنگ و آداب‌ و رسوم چالوس

چالوس، همانند سایر شهرهای مازندران، از فرهنگ اصیل آریایی برخوردار است. در این شهر آیین‌ها و مراسمات متعددی برگزار می‌شود. برخی از مهم‌ترین آیین‌های چالوس شامل نوروزخوانی، آیین خورمیا، چهارشنبه‌سوری، جشن نوروز ماه، سیزدهم تیرماه، و مراسم باران‌خواهی است.


⛺ روستاهای گردشگری چالوس

شهرستان چالوس شامل دو بخش مرکزی و مرزن‌آباد است و از سه شهر چالوس (مرکز شهرستان)، هچی‌رود، و مرزن‌آباد و چهار دهستان کلارستاق شرقی، کلارستاق غربی، کوهستان، و بیرون‌بشم تشکیل شده است. این شهرستان با قدمتی دیرینه، دارای ۱۴۵ روستای تاریخی و دیدنی است. از جمله روستاهای مهم چالوس می‌توان به اشکاردشت، اشکارلت، اغوزداربن، اکبرآباد، و پل‌اوشن اشاره کرد.


⏰ بهترین زمان برای سفر به چالوس

اگر قصد سفر به چالوس را دارید، بهترین زمان برای تجربه هوای خنک و دلپذیر این شهر در ابتدای اردیبهشت و مهرماه است. در این بازه زمانی، هوا رو به خنکی می‌رود و خبری از رطوبت و شرجی آزاردهنده حتی در کنار دریا نیست. علاوه بر این، بازگشایی مدارس باعث کاهش ترافیک جاده چالوس می‌شود، بنابراین می‌توانید سفری آرام و بی‌دغدغه داشته باشید.

جاده آسفالت شده در کنار صخره های بلند قامت شهر چالوس 4895784957948


🏖️ جاذبه‌ های دیدنی چالوس

آبشار اکاپل

این آبشار خیره‌کننده در جنوب غربی چالوس، میان کلاردشت و ارتفاعات البرز قرار دارد. حتی در اوج تابستان نیز هوای این منطقه خنک و مطبوع است. در بازدید از چالوس حتماً به این آبشار سر بزنید و از طبیعت بی‌نظیر آن لذت ببرید.

دریاچه ولشت

این دریاچه زیبا در شمال کلاردشت و نزدیک به آبشار اکاپل واقع شده است طبیعت بکر اطراف دریاچه ولشت، مکانی عالی برای اتراق و آرامش است. تماشای آبزیان مختلف در این دریاچه، تجربه‌ای لذت‌بخش خواهد بود.

دریاچه سبز رنگ ولشت یکی از جاهای دیدنی شهر چالوس 84758476854

کاخ چایخوران

یکی از یادگارهای دوره پهلوی، کاخ چایخوران است که در جنوب چالوس قرار دارد. این کاخ زمانی محلی برای استراحت و نوشیدن چای خانواده پهلوی بود و اکنون به موزه‌ای تبدیل شده است که بازدید از آن خالی از لطف نیست.

شهرک توریستی نمک آبرود

این شهرک که در فاصله ۱۵ کیلومتری چالوس قرار دارد، مجموعه‌ای از امکانات تفریحی مانند تله‌کابین، پل معلق، زیپ‌لاین و شهربازی را در خود جای داده است. طبیعت بکر و امکانات متنوع این شهرک، آن را به یکی از بهترین مقاصد تفریحی تبدیل کرده است.

مرداب کندوچال

یکی از جذابیت‌های پارک جنگلی فین، مرداب کندوچال است. این مرداب عمیق و زیبا، خانه موقتی پرندگان مهاجر است و با طبیعت خاص خود، تجربه‌ای متفاوت را به شما هدیه می‌دهد.

ساحل رادیو دریا

اگر در چالوس دلتان هوای دریا کرد، به ساحل رادیو دریا بروید. این ساحل با امکاناتی مانند آلاچیق‌های فراوان و رستوران‌های ساحلی، مکانی عالی برای استراحت و تفریح است.

کاخ اجابیت

این کاخ تاریخی در روستای اجابیت نزدیک کلاردشت چالوس قرار دارد و در سال ۱۳۱۸ توسط حکومت پهلوی ساخته شده است. کاخ اجابیت با گچ‌بری‌ها و کاشی‌کاری‌های زیبا، یکی از آثار ملی ثبت‌شده ایران است.

پارک جنگلی فین

در ۵ کیلومتری چالوس، پارک جنگلی فین با درختان تنومند و طبیعتی زیبا قرار دارد این پارک مکانی عالی برای گذراندن عصرانه‌ای آرامش‌بخش در دل طبیعت است. همچنین کلبه‌های چوبی زیبایی نیز برای اقامت مسافران در این پارک ساخته شده است.

ورودی و نگهبانی پارک جنگلی فین ، یکی از جاهای دیدنی شهر چالوس 85784758475498

سردآبرود

روستای سردآبرود در چالوس، با رودخانه خروشانی به همین نام، یکی از بهشتی‌ترین مناطق این شهر است. طبیعت زیبا و هوای مطبوع این روستا، مکان مناسبی برای تازه‌کردن نفس و آرامش است.

کاخ ملکه مادر

این کاخ زیبا که در روستای مازو پشته و مجاورت چالوس قرار دارد، به‌ عنوان اقامتگاه موقت همسر دوم رضاشاه ساخته شده است. کاخ ملکه مادر، یکی از آثار تاریخی چالوس است که بازدید از آن به گردشگران توصیه می‌شود.

دریاچه سد دریوک

این دریاچه زیبا در دامنه کوه دال کمر و روبه‌روی دره ولی‌آباد هزارچم قرار دارد. دریاچه سد دریوک با وسعت یک هکتار و عمق بیش از ۵ متر، در نیمه دوم سال میزبان پرندگان نادر و مهاجر است.

دریاچه سد دریوک در کنار کوه های برفی شهر چالوس 457843959843


🧵 صنایع دستی و سوغات چالوس

در چالوس می‌توانید انواع صنایع‌دستی مانند حصیربافی، موج‌بافی، جاجیم‌ بافی، لاک‌تراشی و سفالگری را پیدا کنید. خوراکی‌های خوشمزه شامل ماهی تازه، برنج درجه یک، سبزیجات محلی، آغوزنون و قماق نیز از سوغاتی‌های محبوب این شهر هستند.


🍛 غذاهای محلی چالوس

در سفر به چالوس، از چشیدن این غذاهای محلی لذت ببرید:

  1. کئی پِلا
  2. خورشت آلو
  3. بیج بیج
  4. بشته واش

سرو غذای محلی بشته واش یکی از از غذاهای معروف شهر چالوس 867896945645


🛒 مراکز خرید چالوس

در چالوس می‌توانید به بازارهای زیر سر بزنید:

  1. بازار سنتی چالوس
  2. بازار بزرگ چین
  3. مرکز تجاری پانوراما

🍕 رستوران‌ های چالوس

در چالوس، این رستوران‌ ها غذاهای لذیذی ارائه می‌دهند:

  • رستوران میرداماد
  • رستوران برنو
  • رستوران حاج عظیم

سرو قورمه سبزی با ته دیگ سیب زمینی در رستوران سنتی ،یکی از بهترین رستوران های شهر چالوس 48658746548

ارسال دیدگاه