کلارآباد | آدرس | جاهای دیدنی | آداب و رسوم

20 مرداد 1402
0 دیدگاه
جنگل سرسبز و دریاچه در کلارآباد 54152

در این مقاله قصد داریم یکی از زیباترین مناطق گردشگری استان مازندران را به شما معرفی کنیم، منطقه ای که گردشگران بسیار زیادی در آن رفت و آمد می‌کنند. نام این منطقه کلارآباد است. از جمله ویژگی های شهر کلارآباد فاصله بسیار کم آن نسبت به دریا و جنگل است که باعث شده گردشگران از این ویژگی این شهر کمال بهره را برده و از هر دو منطقه جنگل و دریا نهایت استفاده را ببرند؛ چرا که فاصله کم است و به راحتی می‌توانند میان این دو منطقه بسیار زیبا و خوش آب و هوا در رفت و آمد باشند

کلارآباد کجاست ؟

کلارآباد از شهرهای توریستی مازندران در غرب استان مازندران واقع، به دلیل موقعیت خود در مسیر جاده، دسترسی آسانی دارد. از راه‌های مختلفی می‌توان به این شهر فرامی‌رسید؛ فاصله تهران تا کلارآباد نیز حدود ۲۱۲ کیلومتر است. برای ورود به مازندران، از مسیرهای متنوعی استفاده می‌شود که در نهایت به رسیدن به کلارآباد منجر می‌شود.

فاصله تهران تا کلارآباد: 212 کیلومتر

دو ماشین در جاده تهران _ شمال با محوطه سرسبز 45458
جاده تهران _ شمال مسیری به قلب طبیعت سرسبز

جاده چالوس

برای رسیدن به کلارآباد، اگر از جهت شمال یا غرب تهران حرکت می‌کنید، بهترین مسیر جاده چالوس است. این مسیر حدود ۱۸ کیلومتر از کلارآباد تا چالوس فاصله دارد.

فاصله کلارآباد تا چالوس: ۱۸ کیلومتر 

جاده رشت

در صورتی که قصد سفر به کلارآباد از سمت گیلان یا شهر رشت را دارید، پس از عبور از مسیرهای رشت، لاهیجان، رامسر و تنکابن، به شهر کلارآباد خواهید رسید.

  • فاصله کلارآباد تا تنکابن: 39.2 کیلومتر ( 1 ساعت و 4 دقیقه )
  • فاصله کلارآباد تا رشت: 178 کیومتر ( 3 ساعت و 23 دقیقه )
  • فاصله کلارآباد تا لاهیجان: 134 کیلومتر ( 2 ساعت و 39 دقیقه )
  • فاصله  کلارآباد تا رامسر: 64.2 کیلومتر ( 1 ساعت و 33 دقیقه )
جاده بارون خورده با جنگل سرسبز در اطراف جاده کلارآباد 452415241
تصور بوی بینظیر خاک بارون خورده در جاده کلارآباد

جاده هراز

با عبور از جاده هراز، از شهرهای آمل، محمودآباد، نوشهر و چالوس گذر کرده و از زیبایی‌های شهر کلارآباد بهره‌ ببرید.

  • فاصله کلارآباد تا آمل: 38.6 کیلومتر ( 1 ساعت و 1 دقیقه )
  • فاصله کلارآباد تا محمودآباد: 146 کیلومتر ( 4 ساعت و 58دقیقه )
  • فاصله کلارآباد تا نوشهر: 32.9 کیلومتر ( 42 دقیقه )

تاریخچه کلارآباد

در گذشته، نام “کلارآباد” “لنگا” بود. در زبان مازندرانی، “لینگا” به معنی “تراش‌یافته” تعبیر می‌شد. این شهر در آغاز فقط یک بندر بود، اما بعدها رشد کرده و تغییر شکل یافته است. شهرستان کلارآباد در گذشته بسیار گسترده بود و از منطقه نمک آبرود تا نشتارود امتداد داشت. امروزه به دلیل قرارگیری در مسیر اصلی جاده، کلارآباد مقصد بسیاری از مهاجران شده است و تقریباً از جمعیت بومی خالی شده است.

  • نام کلارآباد در گذشته: لنگا
  • معنی نام لینگا: در زبان مازندرانی، لینگا به معنی تراش‌یافته تعبیر می‌شد
ویلاهای مسکونی با محوطه های سرسبز 5125
طبیعت سرسبز کلارآباد، از شهرهای توریستی مازندران

اقتصاد شهر کلارآباد

این شهر به دلیل واقع شدن در نزدیکی ساحل‌های دریای خزر و جنگل‌های پوشیده، یک مقصد گردشگری محسوب می‌شود. ارتباط نزدیک آن با شهرهای چالوس، متل قو، ساری و رشت، عواملی است که توجه سرمایه‌گذاران به خرید ویلا در کلارآباد و سرمایه‌گذاری در این منطقه را جلب کرده‌است. مردم بومی کلارآباد بیشتر به اشتغال در حوزه دامپروری و کشاورزی مشغول هستند. محصولات اصلی زراعی این منطقه شامل چای، برنج و مرکبات می‌باشند.

مشاغل مردم شهر کلارآباد: دامپروری و کشاورزی شامل کشت چای، برنج و مرکبات

زنان کلارآباد در حال برداشت چای 6563
کشت چای از مشاغل مردم کلارآباد

آب و هوای شهر کلارآباد

یکی از مهمترین فاکتورهایی که برای ساخت ویلا در مناطق مختلف مورد بررسی قرار می گیرد آب و هوای آن منطقه می باشد. در شهرستان کلارآباد آب و هوای بسیار دلچسبی حاکم است. در فصل بهار شاهد بارندگی های ملایم هستیم که بسیار لذت بخش است و می تواند احساس آرامش خاصی را به شما بدهد. فصل زمستان این منطقه سفید پوش می شود و زیبایی بسیار را ایجاد می کند. فصل تابستان که فصل چیدن میوه ها است، آب و هوای شرجی را مشاهده می‌کنیم که می توان از جنگل های کلارآباد استفاده کرد و از گرمای این شهر فاصله گرفت. اما در حالت کلی این شهر بسیار آب و هوای مطلوبی دارد و افرادی که در این شهر سکونت دارند یا گردشگران لذت بسیار زیادی از این شهر می برند.

برای دریافت اطلاعات از آب و هوای 5 روز  آینده کلارآباد روی لینک مربوطه کلیک کنید.

آب وهوای کلارآباد:

در فصل تابستان شاهد آب و هوای شرجی  و در فصل بهار شاهد بارندگی ملایم هستیم

آب و هوای شرجی ساحل کلارآباد 4141841
آب و هوای شرجی ساحل کلارآباد در تابستان

آداب و رسوم کلارآباد

تمام این مناطق و شهرهای استان مازندران دارای آداب و رسوم و فرهنگ خاص خود هستند که باعث جذاب شدن بیشتر این مناطق می شود یکی از جذاب‌ترین آداب و رسوم کلارآباد این است که هنوز انواع بازی های سنتی  از جمله: هفت سنگ، سه سنگ و کلنگ بازی در این شهر انجام میشود و منجر شده است که گردشگران هم این بازی ها را انجام دهند و لحظات خاطره انگیزی را برای خود و خانواده به ثبت برساند. به همین منظور این شهر از جمله شهرهای محبوبی است که هر سال تعداد زیادی از گردشگران به آنجا می روند.

بازی های سنتی کلارآباد:

هفت سنگ، سه سنگ و کلنگ بازی

7سنگ بازی با وجود7 عدد سنگ و یک توپ
7سنگ بازی، از بازی های سنتی کلارآباد

مراسم باران خواهی

مهمترین محصول استان مازندران و کلارآباد برنج می باشد و شالیزار ها در زمان کشت و کار می بایست بیشترین محصول را بدهند تا کشاورزان سود مناسبی از این محصول به دست آورند. به همین خاطر در زمان کشت و کار کشاورزان مراسمی را جهت رونق محصولات خود برگزار می‌کنند. تا محصول خوبی بدست آورند. این مراسم به این صورت است که سوره یاسین را با آب میشویند و در قسمت هایی از کشتزار قرار می دهند تا به واسطه این مراسم خداوند به زمین ها باران عطا کرده و سالی پر محصول را تجربه کنند.

مراسم باران خواهی:

دراین مراسم سوره یاسین را با آب میشویند و در قسمت هایی از کشتزار قرار می دهند تا به واسطه این مراسم خداوند به زمین ها باران عطا کرده

پاشیدن آب حاصل از مراسم باران خواهی در کلارآباد
پاشیدن آب حاصل از مراسم باران خواهی در کلارآباد

رسم خرده‌تابی یا جشن آفتاب‌خواهی و بند آمدن باران

در این رویداد، افراد با شعرسرایی و دعا، از خدا خواستار بند آمدن باران و ظهور آفتاب در آسمان می‌شوند تا محصولاتشان از نور آفتاب بهره‌برداری کنند.

آیین‌های مرتبط با مرغ

مردم کلارآباد در خصوص مرغ نگرش‌های خاصی دارند. به‌عنوان نمونه، اگر مرغ به درب خانه‌شان تکان دهد، ایشان بیان می‌کنند که “باربیده” رفته‌ای است، به این معنا که مهمانی در راه است و همراه خود هدیه می‌آورد.

سوغاتی های شهر کلارآباد

خوراکی ها و محصولات غذایی شهرستان کلارآباد اینقدر خوشمزه هستند که حتی افرادی که رژیم غذایی دارند را نیز وسوسه می‌کند تا انواع محصولات غذایی این شهر را تجربه کنند. از جمله این محصولات غذایی می توان به عسل کوهی، انواع ترشی ها، لواشک و انواع ماهی های خوشمزه این شهر اشاره کرد. صنایع دستی مانند جوراب بافی، گلیم بافی و حصیربافی هنوز هم در این شهرها رونق دارد و گردشگران زیادی هر سال این نوع صنایع دستی را خریداری کرده و به عنوان سوغاتی برای عزیزان خود می برند.

سوغات کلارآباد:

عسل کوهی، انواع ترشی ها، لواشک و انواع ماهی و صنایع دستی نظیر جوراب بافی، گلیم بافی و حصیربافی

جوراب بافی، گلیم بافی و حصیربافی از سنتی های دست سازکلارآباد
جوراب بافی، گلیم بافی و حصیربافی از سنتی های دست سازکلارآباد
عسل کوهی، ترشیجات، لواشک و انواع ماهی ها از سوغاتی های لذیذ کلارآباد
عسل کوهی، ترشیجات، لواشک و انواع ماهی ها از سوغاتی های لذیذ کلارآباد

روستاها و جاذبه های دیدنی کلارآباد

  • روستای یال بندان سرا
  • روستای چارز
  • بازار کلارآباد
  • امامزاده سید عبدالوافی
  • جنگل های کلارآباد
  • جنگل جیسا
  • پارک جنگلی کلارآباد
  • شهرک امیردشت

اطلاعات کامل جاذبه های بالا را میتوانید در مطلب 7 جاذبه توریست کلارآباد مطالعه نمایید.

سرازیری آب از لا به لای سنگ های پوشیده از خزه به دریاچه روستای یال بندان سرا
سرازیری آب از لا به لای سنگ های پوشیده از خزه به دریاچه روستای یال بندان سرا
شلوغی بازار های هفتگی کلارآباد
شلوغی بازار های هفتگی کلارآباد
نور پردازی بارنگ زرد ساختمان ورودی ومحوطه سرسبز شهرک امیر دشت 6566
شهرک امیردشت محلی دنج برای استراحت و تفریح

بهترین زمان سفر به شهر کلارآباد

برای برنامه‌ریزی سفر به شهرستان کلارآباد، بهتر است زمانی را انتخاب کنید که از بهترین شرایط آب و هوایی برخوردار باشید. اواخر فروردین تا اوایل خرداد ماه به‌عنوان بهترین فصل برای سفر به شهر کلارآباد است. در این بازه، هوا دلپذیرتر است و از زیبایی‌های طبیعی کلارآباد بهره‌برداری خواهید کرد.

توصیه می‌شود از میانه تیر تا انتهای مرداد ماه از سفر به این منطقه خودداری کنید، زیرا در این مدت درجه حرارت بسیار بالا می‌رود و ممکن است سفر شما را ناخوشایند کند. همچنین در فصل زمستان، بارش‌های بلندمدت و هوای سرد ممکن است تجربه سفر را به چالش بکشد و از لذت دیدن مناظر طبیعی ممانعت کند، مگر این‌که پیش‌بینی هواشناسی مثبت باشد.

همچنین، مهر ماه نیز زمان مناسب برای سفر به کلارآباد است؛ زیرا آب و هوا در این ماه همچنان خوب و دلپذیر است و باز شدن مدارس می‌تواند هزینه‌های سفر را کاهش دهد.

بهترین زمان سفر به شهرستان کلارآباد: اواخر فروردین تا اوایل خرداد ماه همچنین، مهر ماه

ویلاهای مسکونی با محوطه سرسبز 45424
کلارآباد جواهری در دل طبیعت

ارسال دیدگاه