معرفی مرداب هسل| عکس و آدرس دقیق

13 بهمن 1401
0 دیدگاه
زیبایی های مرداب هسل در هچی رود 165467465320

مرداب هسل از جاذبه های دیدنی اطراف هچیرود بوده که با نام  دیگر تالاب کَنیچال، یکی از جاذبه‌های طبیعی و شگفت‌انگیز استان مازندران محسوب می شود.  اگر به عکس های این مرداب نگاه کرده باشید  خواهید دید که سطح این مرداب با جلبک پوشیده شده است و در فصل‌های مختلف سال به رنگ‌های سبز، صورتی و قرمز دیده می‌شود.

مرداب هسل

مرداب هسل یا تالاب کنیچال یکی از جاذبه‌های شگفت‌انگیز شهر چالوس است که همچون زیبایی خفته در میان جنگلی سرسبز با درختان سربه فلک کشیده و انبوه پنهان است. برای رسیدن به این مرداب رویایی و زیبا باید در دل جنگلی سحرانگیز پیاده‌روی کنید و هرچه به‌سمت آن پیش بروید، متوجه اسیدی شدن و ترش مزه بودن هوا خواهید شد و این نوید دهنده نزدیک شدن به این مکان شگفت‌انگیز است. وقتی به مرداب هسل برسید، خواهید دید که درختان و گیاهان همچون مرواریدی آن را احاطه کردند و جلوه و زیبایی خاصی به آن بخشیده‌اند. این مرداب در ارتفاع ۲۵۰ متری از سطح دریا قرار دارد و مساحت آن در زمانی که بیشترین آب را دارد، کمتر از یک هکتار است.

آب این مرداب از کف  آن می‌جوشد و هیچ رود یا جویباری به آن نمی‌ریزد. در پایین دست تالاب چشمه‌ای از زیر درختی کهنسال می‌جوشد و در واقع این چشمه زیرآب هسل محسوب می‌شود. در سمت شرقی مرداب شیاری وجود دارد که هنگامی که به‌ندرت آب سر ریز می‌کند، از آن شیار به‌سمت دره چالوس رود سرازیر می‌شود. پرحجم‌ترین آب موجود در مرداب هسل از ریزش باران‌های موسمی است که در نیمه دوم فصل پاییز آغاز می‌شود و تا اواسط بهار ادامه می‌یابد. این مرداب در بعضی از سال‌ها کم آب می‌شود و آب آن تاکف فرو می‌نشیند.

مرداب هسل

پرحجم‌ترین آب موجود در مرداب هسل از ریزش باران‌های موسمی است که در نیمه دوم فصل پاییز آغاز می‌شود و تا اواسط بهار ادامه می‌یابد.

مرداب هسل در حصار درختان پاییزی
مرداب هسل در حصار درختان پاییزی

مرداب هسل کجاست؟

این مرداب در جنوب دو روستای طلاجو و سینوا در ۱۰ کیلومتری جنوب غربی شهر چالوس، ۱۵ کیلومتری شمال غربی شهر مرزن آباد و در عمق جنگل معروف مشل موزی قرار دارد.

آدرس دقیق مرداب هسل
برای دسترسی به آدرس دقیق مرداب هسل روی نقشه کلیک کنید.

وجه تسمیه مرداب

مرداب هسل به نام‌های متعددی چون کنیچال، کنو چال، گن اُچال، مِهاز چال، مشل و هسل شناخته می‌شود که از این میان، اسامی مشل و هسل معروف‌ترند. واژه هسل نیز به معنی آب راکد و آبگیر فصلی است و در گویش تبری کلارستاقی برای هر آبگیری از این کلمه استفاده می‌کنند.

نام های متعدد مرداب هسل

کنیچال، کنو چال، گن اُچال، مِهاز چال، مشل و هسل

سایه افکنی درختان بلندقامت بر مرداب هسل
سایه افکنی درختان بلندقامت بر مرداب هسل

فصول مختلف در مرداب هسل

بهار

در فصل بهار مرداب هسل غرق زیبایی و سرسبزی است. چنانچه دوست دارید این مرداب را به رنگ سبز ببیند در این فصل و به‌ویژه ابتدای بهار رهسپار آن شوید. در ضمن هوا نیز در این ایام دلپذیرتر است.

تابستان

این مرداب در فصل تابستان کم آب‌تر است و امکان دارد که جلوه و زیبایی سایر فصل‌ها را نداشته باشد؛ همچنین با توجه به جنگلی بودن منطقه، ممکن است هوا نیز گرم و مرطوب باشد و مناسب سفر نباشد.

پاییز

پیشنهاد می‌کنیم اگر عاشق شاه فصل‌ها هستید، در پاییز به تماشای مرداب هسل بروید. در فصل پاییز این مرداب به مانند تابلوی رنگارنگ و چشم‌نوازی از طبیعت است. در پاییز زیبایی هسل دوچندان می‌شود و مهمانی از رنگ‌های قرمز، صورتی و نارنجی در آن برپا می‌شود.

زمستان

مرداب هسل در فصل زمستان نیز جلوه و زیبایی خاص خود را دارد و همچنان می‌توانید آن را به رنگ‌های صورتی و نارنجی مشاهده کنید. در این فصل شاخه‌های بسیاری از درختان انجیلی و ممرز همچنان سبز هستند.

ارسال دیدگاه