روستای اسبچین کجاست ؟ | جاهای دیدنی + بهترین زمان سفر

25 تیر 1402
0 دیدگاه
خانه ها با نمای نارنجی و درختان انبوه و سرسبز 4584584785

مازندران، با طبیعت سبز و شهرها و روستاهای زیبا، یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در ایران است. متل قو، یکی از شهرهای کوچک گردشگری استان مازندران، با آب و هوای خوب، سواحل زیبا و فراوانی فعالیت‌های آبی، همواره توجه مسافران را به خود جلب می‌کند. روستای اسبچین در سلمان‌شهر نیز به عنوان یکی از روستاهای تاریخی استان مازندران، با طبیعت زیبا و آرامش بخش، همچنان محلی برای بازدیدکنندگان از سرتاسر ایران است و جزو جاهای دیدنی متل قو قرار دارد.

روستای اسبچین کجاست ؟

روستای اسبچین، در سلمان شهر مازندران واقع شده که یکی از  جاذبه های دیدنی سلمان شهر است . این روستا در شمال به سواحل دریای خزر و در جنوب به کوهستان‌های پوشیده از درختان محصور می‌شود. با وجود توسعه‌ی ساخت‌وساز در منطقه ساحلی سلمان شهر، روستای اسبچین امروزه به سلمان شهر پیوسته و به شکل یک منطقه شهری ظاهر می‌شود.

آدرس: استان مازندران، شهرستان عباس‌آباد، سلمان شهر (متل قو) روستای اسبچین

لوکیشن روستای اسبچین 45415415
برای دسترسی به آدرس روستای اسبچین روی نقشه کلیک کنید

معرفی روستای اسبچین

روستای اسبچین، با تاریخچه بیش از ۱۰۰۰ سال، یکی از قدیمی‌ترین روستاهای شهرستان عباس آباد در مازندران است. نام این روستا در آثار تاریخی توسط مورخان بزرگی مانند ابن اسفندیار، اولیاءالله آملی و ظهیرالدین مرعشی به عنوان اسبه چین و اسب چین ثبت شده است.
دهستان اسبچین حاوی حدود ۶۵۰ خانوار بومی است و همچنین خانوارهایی که در تعطیلات در ویلاهای خود در این روستا اقامت می‌کنند. این روستا به گردشگران چشم‌انداز زیبایی از دریا، رودخانه و مزارع را ارائه می‌دهد.
در طول نوروز و مناسبت‌های خاص، برنامه‌های شاد موسیقی، نوروزخوانی، شعرخوانی، نمایشگاه صنایع دستی، نمایشگاه عکس و مراسم تجلیل از خیرین و افراد برجسته در حوزه‌های علمی و فرهنگی در روستای اسبچین برگزار می‌شود.

انتخاب اسم روستای اسبچین : ابن اسفندیار، اولیاءالله آملی و ظهیرالدین مرعشی

خانه روستایی در محوطه سرسبز و محصور شده میان درختان انبوه 95654646
رمز و راز درختان انبوه روستای اسبچین

علت نامگذاری روستای اسبچین

اصطلاحاسبچین” از تحول کلمه “اسبه چینه” در طول زمان به وجود آمده است. در زبان طبری، “اسبه” به معنای سفید و “چینه” به معنای دیوار استفاده می‌شود و ترکیب این دو عبارت به معنای “دیوار سفید” است. نامگذاری دهستان اسب چین در سلمان شهر مأخوذ از دیوارهای سنگی رشته کوه البرز است که از راه دور شبیه یک دیوار سفید به نظر می‌رسند.

علت نامگذاری دهستان اسبچین : به دلیل دیوارهای سنگی رشته کوه البرزاست که شبیه دیوار سفید است.

تلالو نور خورشید بر روی رودخانه گوشیر 8545684584
تلالو نور خورشید روی آب ودرخشش آب های رودخانه گوشیر

مشاغل مردم روستای اسبچین

در گذشته، ساکنان دهستان اسبچین از طریق تولید و پرورش انواع گیاهان و گل‌های زینتی و آپارتمانی درآمدزایی می‌کردند و از سال ۱۳۶۵ شمسی، به پرورش کیوی نیز مشغول شدند. این فعالیت بهبود وضعیت اقتصادی روستا و ایجاد منابع درآمد برای مردم، به طور قابل توجهی کمک کرده است.

شغل مردم دهستان اسبچین: تولید و پرورش انواع گیاهان و گل‌های زینتی و آپارتمانی، پرورش کیوی

پرورش گل بنفش در روستای اسبچین 563546354
پرورش گل و گیاه از مشاغل مردمان روستای اسبچین

جاهای دیدنی روستای اسبچین

رودخانه گوشیر یا رودخانه اسبچین

در دهستان اسبچین، وجود یک رودخانه دائمی با آب شیرین و رنگی سفید، که به آن “گوشیر” محلی می‌گویند. این رودخانه از یک چشمه به نام “گوشیر” در روستای آسمان سرا سرچشمه می‌گیرد. رودخانه گوشیر یکی از مهمترین رودخانه‌های روستای اسبچین است؛ زیرا در گذشته بیش از ۱۵۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی این روستا را آبیاری می‌کرد. در این رودخانه، گونه‌های متنوعی از ماهیان زندگی می‌کنند و ماهی سفید به عنوان معروف‌ترین آن‌ها شناخته می‌شود. این ماهیان از جلبک‌های موجود در رودخانه گوشیر تغذیه می‌کنند، به همین دلیل طعم منحصر به فردی دارند.

معروف ترین گونه ی ماهی رودخانه گوشیر : ماهی سفید

اردک های شناور در رودخانه گوشیر 54163416354
بازیگوشی اردک های شناور در رودخانه زلال گوشیر

پل تاریخی اسب چین

در سال ۱۳۰۹ شمسی، در دهستان اسبچین، یک پل زیبا به نام “پل تاریخی اسبچین” ساخته شد که معروفیت زیادی دارد.

امام زاده‌

مردم دهستان اسبچین از گذشته با اعتقادات مذهبی قوی و ارادت خاصی نسبت به اهل‌بیت (ع) برخوردارند. این اعتقادات در بارگاه‌هایی مانند امام‌زاده سید علی و امام‌زاده آقا سید محمد در روستا به تجلی می‌رسند که جزو جاهای دیدنی و مقصد زائران در این منطقه هستند. همچنین، در طول دوران دفاع مقدس، روستای اسبچین ۶ شهید بزرگوار وجود دارد.

امامزاده های دهستان اسبچین: امام‌زاده سید علی و امام‌زاده آقا سید محمد

بهترین زمام سفر به روستای اسبچین

روستای اسبچین، یکی از روستاهای متل قو قرار دارد، آب‌وهوای مشابه این شهر را داراست و تابستان‌های گرم و زمستان‌های سرد دارد. بنابراین، بهترین زمان برای سفر به این روستا اوایل اردیبهشت تا اواخر شهریور است. این روستا در تمام فصل‌های سال زیبایی خاص خود را دارد، اما در اواسط اردیبهشت ماه هوا به بهترین وضعیت خود می‌رسد و عطر شکوفه‌های بهار نارنج زیبایی این منطقه را تازه می‌کند.

سواحل متل قو در فصل‌های گرم سال که برای شنا و تفریحات آبی مناسب است، بسیار شلوغ و پرتردد می‌شود. اگر شما از سفرهای آرام و دور از شلوغی لذت می‌برید، بهترین زمان برای سفر به این روستا ماه‌های اول پاییز است. در پاییز هزار رنگ، همچنین، روستای اسبچین و متل قو زیبایی‌های خاص خود را نشان می‌دهند.

بهترین زمان سفر به روستای اسبچین : اوایل اردیبهشت تا اواخر شهریور، ماه‌های اول پاییز 

منطقه سرسبز ودرختان انبوه 46468458
سرسبزی و درختان انبوه روستای اسبچین

ارسال دیدگاه