دریاچه ولشت کجاست؟ | آدرس+مشخصات و امکانات

15 خرداد 1402
0 دیدگاه
آب زلال دریاچه ولشت در آسمان ابری 4646854685

دریاچه ولشت، یک قطب جذاب و مورد علاقه در استان مازندران، در جنوب غرب شهر چالوس و در شمال شرق منطقه ییلاقی کلاردشت واقع شده است. این دریاچه آب شیرین کوهستانی با مناظر بی‌بدیل و جذابیت خاص، یکی از زیباترین مقصدهای گردشگری در استان مازندران به حساب می‌آید و هر سال میزبان صدها گردشگر محلی و مسافر از شهرهای دیگر می‌باشد.
دریاچه ولشت، یکی از ده دریاچه آب شیرین برجسته در کشور ایران است. با ارتفاعی حدود ۹۳۵ متر از سطح دریا قرار دارد و به عنوان یک محیط زیست مناسب، زمینه‌ای را برای زندگی پرندگان و موجودات آبزی فراهم کرده است. در این دریاچه و مناطق اطراف آن، تعداد زیادی گونه گیاهی و جانوری به طور طبیعی زندگی می‌کنند. متأسفانه، حضور بی نظارت گردشگران در سال‌های اخیر، به دریاچه و اکوسیستم حساس آن آسیب رسانده است و به وجود تغییرات نامطلوبی که به زندگی برخی از جانوران و آبزیان خطر تهدید می‌کند، منجر شده است.

کوه های اطراف دریاچه ولشت 4684646
” آب های زلال دریاچه ولشت در حصار کوه های پرصلابت “

معرفی دریاچه ولشت

دریاچه ولشت، یکی از دهستان بیرون بشم در روستای ولشت واقع شده است. با فاصله ۲۵ کیلومتری از جاده چالوس و نزدیکی به شهر مرزن آباد، این دریاچه گردشگران زیادی را جذب می‌کند. در تاریخ ۱۵ مهر ۱۳۸۸، دریاچه ولشت به عنوان هفتاد و یکمین اثر طبیعی ملی ایران شناخته شده است.

دریاچه ولشت در نزدیکی منطقه کوهستانی تخت سلیمان قرار دارد و با گودالی بزرگ و تپه‌های کم ارتفاع احاطه شده است. در اطراف دریاچه، روستاهایی مانند سما، لرگان، سرکا، چلاجور، ولشت و دیمو قرار دارند که برخی از آنها بی‌سکنه است. روستای سنار نیز که در چهار کیلومتری دریاچه واقع شده، به عنوان نزدیک‌ترین روستا به دریاچه شناخته می‌شود. شهر کلاردشت نیز به عنوان نزدیک‌ترین مرکز شهری به دریاچه ولشت مطرح است.

روستاهای اطراف دریاچه ولشت:

سما، لرگان، سرکا، چلاجور، ولشت ، دیمو ،سنار

کوه های اطراف دریاچه ولشت 4684646
” آب های زلال دریاچه ولشت در حصار کوه های پرصلابت “

مسیر دسترسی دریاچه ولشت

مسیر اصلی برای رسیدن به دریاچه ولشت از جاده چالوس آغاز می‌شود. با حرکت از شهر چالوس به سمت تهران، پس از ۲۳ کیلومتر رانندگی در این جاده، و پشت سر گذاشتن پل کجور، درست قبل از شهر مرزن آباد، یک راه فرعی آسفالته در سمت راست و به سمت غرب قرار دارد که شما را به دریاچه هدایت می‌کند. پس از ترک جاده اصلی و ورود به این راه فرعی، با عبور از منحنی‌ها، صعودها و جنگل‌های زیبای کاج، به روستای “سنار” می‌رسید. پس از رد شدن از این روستا، یک مسیر خاکی غیر مناسب به طول پنج کیلومتر شما را به سواحل جنوبی دریاچه ولشت می‌برد.

آدرس دریاچه ولشت:

مازندران، جاده چالوس به تهران، منطقه کلاردشت، سه کیلومتری مرزن آباد

مسیر پرپیج و خم جاده چالوس 6341856
” پیچ و خم های پرچالش مسیر دسترسی به دریاچه ولشت “

ویژگی‌های دریاچه ولشت

براساس تحقیقات انجام شده توسط یک تیم غواصی در تاریخ ۱۷ تیرماه ۹۳، وسعت دریاچه ولشت تخمین زده شده است که حدود ۱۵ هکتار باشد. میزان آب دریاچه در حدود دو میلیون مترمکعب است. عمق حداکثر دریاچه ۲۲ متر و میانگین عمق اطراف آن حدود ۹ متر است. همچنین، میانگین عمق وسط دریاچه حدود ۱۸ متر است.دمای آب در سطح دریاچه ۲۶ درجه سانتی‌گراد بوده و با عمق گسترده متغیر می‌شود؛ به طوری که در عمق ۶ متر، دما ۱۹ درجه سانتی‌گراد، در عمق ۱۴ متر، دما ۱۳ درجه سانتی‌گراد و در عمق ۲۰ متر، دما پنج درجه سانتی‌گراد بوده است.

دریاچه ولشت در یک گودال بزرگ با خاک‌های رانشی و فرسایشی قرار دارد. ارتفاع آن از سطح دریای خزر ۹۳۵ متر است و تخمین زده شده حدود سه میلیون مترمکعب آب در دریاچه وجود دارد. منابع آبی که این دریاچه را تأمین می‌کنند شامل بارش برف و باران و چشمه‌های زیرزمینی است که از بستر دریاچه جاری می‌شوند. آب دریاچه ولشت همواره در حال جریان است و سطح آن در طول ماه‌های گرم سال پایین‌تر و در ماه‌های پر بارش بالاتر قرار می‌گیرد.

بستر دریاچه ولشت با خاک نرم و خاکستری پوشیده شده است و عمق دید محدودی دارد. عمق دید در ارتفاع تا عمق پنج متری دریاچه حدود یک متر، تا عمق ۱۰ متری حدود ۶۰ سانتی‌متر، تا عمق ۱۵ متری حدود ۳۰ سانتی‌متر و در عمق ۲۰ متری حدود ۱۰ سانتی‌متر است.

آب زلال دریاچه ولشت در آسمان ابری 4646854685
ذ

پوشش گیاهی و جانوری دریاچه ولشت

دریاچه ولشت دارای پوشش گیاهی شامل درختان و گیاهانی مانند گیاه نی‌بن و بوته‌های کوچک است. این بوته‌ها و نیزارها با ریشه‌های ۶ تا ۸ متری به زمین نفوذ کرده‌اند. دریاچه ولشت به عنوان محلی مناسب برای زندگی پرندگان مهاجر و آبزیان مانند قورباغه، اردک ماهی، مارماهی، مار آبی، ماهی سفید، جلبک‌ها، ماهی کولی و شاه کولی شناخته می‌شود.

متأسفانه، در سال‌های اخیر، دریاچه ولشت آسیب‌های جبران‌ناپذیری از سوی روستاییان دریافت کرده است. بریدن نیزارهای اطراف دریاچه برای استفاده در ساختمان‌سازی، افزایش تعداد گردشگران، نداشتن تأمین امکانات رفاهی و حفاظتی، ورود آلاینده‌های محیطی به آب و همچنین وقوع حریق‌های بزرگ، زندگی جانوران آبزی در این دریاچه را تهدید کرده است.

پوشش گیاهی و جانوری دریاچه ولشت:

گیاه نی‌بن و بوته‌های کوچک، قورباغه، اردکماهی، مارماهی، مارآبی،ماهی سفید، جلبک‌ها، ماهی کولی و شاه کولی

دریاچه ولشت در آسمان ابری 468546854
” دریاچه ولشت در دل طبیعت بکر “

امکانات وتفریحات آبی دریاچه ولشت

امکانات موجود در دریاچه ولشت شامل کافه، رستوران، اسکله رستوران با پخش موسیقی زنده، سوئیت‌های اقامتی، مکان برپایی کمپ، سرویس بهداشتی، نمازخانه، تفریحات آبی، زمین والیبال، بوفه و سوپرمارکت می‌باشد.

تفریحات آبی این مجموعه شامل قایق سواری، بیگ بال، بنانا، شاتل و جت اسکی کودکان است.

 تفریحات دریاچه ولشت

  • پیاده روی 
  • دوچرخه سواری 
  • کمپینگ
  • شنا 
قایق سواری در دریاچه ولشت 4646485854
” تجربه قایق سواری در دل دریاچه ولشت “

تفریحات آبی دریاچه ولشت

  • قایق سواری
  • استوانه
  • بیگ بال
  • شاتل و بنانا
  • جت اسکی کودکان
  • ماهیگیری در دریاچه ولشت

 

ماهی گیری در دریاچه ولشت 8545684685
” لذت ماهی گیری در دریاچه ولشت “

بهترین زمان سفر به دریاچه ولشت

بهترین زمان برای سفر به دریاچه ولشت فصل بهار و تابستان است. البته برخی ماجراجویان در پاییز و زمستان نیز به این منطقه سفر می‌کنند؛ اما باید بدانید که در روزهای سرد، دمای هوا در دریاچه ولشت به حدود سی- درجه سانتی‌گراد می‌رسد و حتی ممکن است آب دریاچه یخ بزند. بنابراین، با توجه به علاقه‌های خود، زمان مورد علاقه برای سفر به این منطقه جادویی را انتخاب کنید و مطمئن باشید که دریاچه ولشت در هر فصلی از سال، زیبا و دیدنی است.

ارسال دیدگاه