معرفی غار آبی دانیال | مسیر دسترسی + عکس

29 اردیبهشت 1402
0 دیدگاه
آب های نیلگون غار دانیال 4512255

غار آبی دانیال یکی از جاذبه‌های دیدنی استان مازندران و یکی از زیباترین غارهای رودخانه‌ای کشور است که دسترسی به آن از طریق مسیر جنگلی امکان‌پذیر و دمای داخلی آن ثابت است. استلاگمیت و استلاکتیت‌هایی که در این غار چندمیلیون سال ساخته شده‌اند، آن را به یک مقصد ارزشمند برای طبیعت‌گردانان و غارنوردان در شمال کشور تبدیل کرده است.

معرفی غار آبی دانیال

این غار یکی از غارهای رودخانه‌ای ایران است و  با طول تقریبی ۱۵۰۰ متر و عرض تقریبی یک و نیم متر است. با پیچ و خم‌های فراوان، دالان‌های تنگ و باریک، حوضچه‌ها و آبشارهای کوچک ادامه دارد و در انتها به چند شعبه کوچکتر ختم می‌شود.

غار دانیال، پس از غار قوری قلعه پاوه در استان کرمانشاه، دومین غار بزرگ رودخانه‌ای ایران واقع شده است. این غار به طول ۲ هزار و ۱۵۸ متر می‌رسد و در سال ۲۰۰۸ توسط یک تیم غارنوردی ایرانی و انگلیسی نقشه‌برداری شد. دمای داخلی این غار در طول سال تقریباً ثابت است و آب موجود در غار از چند چشمه کوچک، که از شاخه‌های مختلف غار جاری می‌شود، تأمین می‌شود. این آب بسیار شیرین و با درصد کمی املاح است که قابلیت آشامیدن را دارد. عمق جریان آب در بخش‌های مختلف غار متغیر است، اما به طور کلی از یک متر بیشتر نمی‌شود. البته در غار چندین گذرگاه و بخش وجود دارد که در هنگام بارش، عمق آب در آن‌ها افزایش می‌یابد و عبور از آن‌ها تقریباً غیرممکن می‌شود.

غار دانیال، استلاگمیت و استلاکتیت‌هایی چندین میلیون سال دارد که برای ساخت هر سانتی‌متر از آن حدود ۱۰۰ سال زمان لازم است. راهروی آبی این غار، در طول میلیون‌ها سال با حرکت آب‌های زیرزمینی در سنگ‌های آهک انحلال‌پذیر شکل گرفته و به این سنگ‌ها شکل‌های عجیب و غریبی بخشیده است.

متراژ غار آبی دانیال :

این غار به طول2158 و عمق 1 متر و در سال ۲۰۰۸ توسط یک تیم غارنوردی ایرانی و انگلیسی نقشه‌برداری شد.

غار آبی دانیال 45122220
شاهکار طبیعت در دامنه‌های غار

غار دانیال کجاست؟

برای دسترسی به غار دانیال، ابتدا باید خود را به شهرستان سلمان شهر برسانید. برای رسیدن به روستای دانیال مسیر چندان سختی در پیش ندارید. در مسیر شهر چالوس به تنکابن و از کنار پروژه عظیم هتل قو، بلواری بسیار زیبا از میان شهر جدید سلمانشهر می‌گذرد و به روستای دانیال منتهی می‌شود. طول این مسیر حدود پنج کیلومتر است. انتهای روستای دانیال، پیش از شیب، جاده فرعی دست چپ را داخل شوید و تا آخرین ویلا، مسیر را ادامه دهید. از ماشین پیاده شوید و از رودخانه‌ای که در پایین دست مشاهده می‌شود، عبور کنید و از سمت چپ رودخانه مسیر رودخانه را تا دومین انشعاب ادامه دهید.

بعد از رسیدن به دومین انشعاب، در مسیر سمت چپ به سمت بالا پیشروی کنید تا به زیر دیوار سفید رنگ برسید. دهانه غار به سمت شمال غربی و زیر این دیوار سفید قرار دارد. برای دسترسی به غار دانیال، نیاز به حدود نیم تا یک ساعت پیاده‌روی در جنگل دارید. این جنگل زیبا باعث بخشی هیجان‌انگیز از سفر شما خواهد شد. باید توجه داشته باشید که برای رسیدن به غار آبی دانیال، علامت‌ها و راهنمایی‌های مصوری وجود ندارد. اگر از استفاده از GPS و فناوری ها راضی نیستید، بهتر است از راهنمایی  های مردم محلی  استفاده کنید.

برای دسترسی به آدرس دقیق غار آبی دانیال روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

آدرس غار دانیال :

چالوس _ تنکابن، هتل قو، سلمان شهر، روستای دانیال، غار آبی دانیال

غار آبی دانیال 125241
 طبیعت شعف برانگیز در دل غار آبی دانیال

مشخصات غار آبی دانیال

پس از ورود به دهانه غارآبی دانیال، باید توجه کنید که باید خود را خشک نگه دارید. در فاصله ۱۰۰ متری از دهانه غار، وارد یک حوضچه می‌شوید که برای ادامه مسیر باید تا شکم در آن فرو روید. در حین پیشروی، تزیینات آهکی باستانی که چند میلیون سال قدمت دارند، به شما خوش آمد می‌گویند.

حدود ۳۰۰ متر پس از حوضچه اول، به یک فضای باز بزرگ می‌رسید که به عنوان “تالار خفاش” شهرت دارد. در وسط این تالار، تپه‌های بلندی وجود دارد که با فضله‌ها و گل‌ها که خفاش‌ها آن‌ها را پوشانده‌اند، پوشیده شده و بسیار لغزنده است. شما باید از آنها بالا روید تا به قله برسید که کار آسانی نیست. اگر سر خود را بالا بگیرید، می‌توانید روی سقف تالار، خفاش‌های خوابیده را ببینید. این کلونی‌های خفاش در فاصله چند متری از شما قرار دارند. حتماً از تلاش برای بیدار کردن آنها با پرتاب هر چیزی خودداری کنید. به دلیل آزار بازدیدکنندگان در سال‌های گذشته، تعداد خفاش‌ها در غار به طرز قابل توجهی کاهش یافته است.

در ادامه مسیر، شما با چندین سینه‌خیز  طولانی مواجه می‌شوید؛ به ویژه در جایی که تا مچ‌ها در آب سرد قرار می‌گیرید. بعد از حدود ۲۰۰ متر از حوضچه اول، به حوضچه دیگری می‌رسید که دو اتاق بزرگ در دو طرف آن قرار دارد. برای عبور از این نقطه، باید یک صعود دو متری انجام داده و روی صخره بالا بروید. اگر به تجربه‌ی بیشتری نیاز دارید، می‌توانید مسافتی را در زیر آب طی کرده و غواصی کنید تا به اتاق دیگری برسید. بعد از پیاده روی کوتاه ، به محوطه‌ی بازی می‌رسید که به عنوان “تالار ریزان” شناخته می‌شود. این بخش ممکن است زیباترین بخش غار باشد، زیرا سقف آن با استلاکتیت‌های جوان، نازک و بلند و تزیینات آهکی شیری رنگ پوشیده شده است. هرچه بیشتر به جلو می‌روید، دمای غار کاهش می‌یابد و آب کف غار نیز سردتر می‌شود.

یکی از مزایای بزرگ غار آبی دانیال این است که می‌توانید در هر نقطه‌ای که خسته شدید، به همان نقطه برگردید. بیشتر زیبایی غار در بخش نخست آن قرار دارد و در انتها فضایی باریک‌تر و سقفی کم‌ارتفاع وجود دارد. در انتهای غار، سنگ‌ها تیزتر می‌شوند و باید در طول ۲۰۰ متری سینه‌خیز دشوار را عبور کنید تا به منطقه‌ای برسید که دیواره‌های آهکی و سنگی ندارد و آب از خاک برون می‌زند؛ به عبارتی اولین سرچشمه‌های آب غار. توصیه ما این است که از این نقطه برگردید، زیرا یک سفر رفت و برگشت به انتهای غار تقریباً پنج ساعت طول می‌کشد و سرما و خیسی شما را متضرر خواهد کرد. هنگام بازگشت نباید نگران گم شدن باشید، زیرا در صورت گم شدن می‌توانید مسیر جریان آب را دنبال کنید تا به سمت خروج از غار هدایت شوید.

تالار خفاش

 در وسط این تالار، تپه‌های بلندی وجود دارد که با فضله‌ها و گل‌ها که خفاش‌ها آن‌ها را پوشانده‌اند، پوشیده شده و  روی سقف تالار، خفاش‌های خوابیده را ببینید. این کلونی‌های خفاش در فاصله چند متری از شما قرار دارند. حتماً از تلاش برای بیدار کردن آنها با پرتاب هر چیزی خودداری کنید. به دلیل آزار بازدیدکنندگان در سال‌های گذشته، تعداد خفاش‌ها در غار به طرز قابل توجهی کاهش یافته است.

غار آبی دانیال 521322222
استحکام و قدرت سنگ های آهکی غار دانیال

جاذبه های اطراف غار آبی دانیال

قندیل های آهکی 2135248555
قندیل های آهکی معلق غار آبی دانیال

بهترین زمان بازدید از غار آبی دانیال

یک جنبه جالب در مورد غار آبی دانیال این است که در هر فصلی، دمای داخل غار و آب حوضچه‌ها تغییری نمی‌کند. بنابراین، نهایتاً فرقی نمی‌کند که در تابستان یا زمستان به غار سفر کنید. اما تفاوت آنجاست که هنگام خروج از غار با لباس‌های خیس، حسابی سرما خواهید کرد. بنابراین، بهار و تابستان به عنوان انتخاب بهتری محسوب می‌شوند.

بهترین زمان بازدید از غار آبی :

بهار و تابستان

غار آبی دانیال 125242188
آب های محصورشده با دیواره های آهکی غار

تجهیزات لازم برای بازدید از غار آبی دانیال

  • دو ست لباس کامل، ترجیحاً لباس غارنوردی ضدآب
  • دو عدد هدلامپ ضدآب با باتری اضافه
  • کفش مناسب برای جنگل‌نوردی و غارنوردی (ترجیحاً چکمه برای مسیرهای آبی غار)
  • یک کلاه ایمنی
  • جعبه کمک‌های اولیه
  • غذای خشک و سبک
  • دستکش مخصوص
  • طناب و چراغ قوه
تجهیزات لازم برای غار آبی دانیال 125422111
تجهیزات لازم برای بازدید از غار

ارسال دیدگاه